Varhany v zámeckém kostele blahoslavené Juliány v Brtnici.

(Bedřich Semrád 1740)

Klášterní kostel v Brtnici.Klášterní kostel v Brtnici vznikl roku 1629 přestavbou původní evangelické modlitebny sv. Matouše. Ta byla stavěna ještě v renesančních formách s gotickými prvky (Hynek Brtnický z Valdštejna kolem roku 1588). Přestavbu modlitebny započal na popud rodu Collaltů významný vídeňský architekt G. B. Pieroni roku 1629, který přistavěl boční kaple a věž. Stavba byla dokončena roku 1641 zasvěcením kostela Nanebevzetí Panny Marie, čímž byl potvrzen tehdejší rekatolizační akt.

Se zrušením kláštera roku 1784 byl zrušen i kostel. V roce 1831 byl kostel opětovně obnoven a zasvěcen blahoslavené Juliáně z rodu Collalto. Počátkem 20. stol. byl barokní oltář v kostele nahrazen oltářem secesním.

Celkový pohled na hudební kůr s varhanami.Varhany se nacházejí ve středu prostorného hudebního kůru na západní straně kostela. Jejich původ je odhadován na čtyřicátá léta 18. století a podle způsobu zdobení prospektových píšťal a provedení dalších prvků jsou připisovány Bedřichu Semrádovi. Tato skutečnost není s jistotou ověřitelná, každopádně tyto varhany stavěl skutečný mistr, o čemž svědčí nejen jejich dokonalé řemeslné provedení, ale především jejich nádherný a vyvážený zvuk. Ve varhanách je záznam o opravách (kolem roku 1890 - Josef Votruba, varhanář a stavitel varhan v nedalekém farním kostele sv. Jakuba Většího).

Prospekt varhan.

Nástroj má dva manuály a pedál a je rozdělen na pozitiv, vestavěný v zábradlí kůru, hlavní stroj a pedálový stroj.

Dispozice:

Hlavní stroj:     Pozitiv:     Pedál:  
Copula 8'   Copula maior 8'   Subbas 16'
Gamba 8'   Copula minor 4'   Oktavbas 8'
Principal 4'   Principal 2'   Oktáva 4'
Flétna 4'   Oktáva 1'      
Kvinta 22/3'            
Oktáva 2'            
Mixtura 2' 3x            

 

pohled na hřídelovou desku pod prospektem hlavního stroje.V manuálech je velká oktáva řešena jako krátká, pedál je naproti tomu chromatický (pravděpodobně dodatečně zchromatizovaný). Vzdušnice jsou zásuvkové, traktura mechanická, celodřevěná s kondukty pod podlážkou pod lavicí varhaníka a hřídelovou deskou pod prospektem hlavního stroje a pod pedálovým strojem.

Hrací stůl

Hrací stůl je součástí pozitivu v zábradlí, hlavní stroj je od něj poměrně vzdálený. Registratura je ovládána v té době standardním způsobem - pomocí manubrií po stranách hracího stolu. Popisy manubrií - rejstříků jsou řešeny nalepenými papírovými (dříve asi pergamenovými) štítky s barevně odlišenými nápisy (tuší). Klávesy manuálu jsou zdobeny vyřezávaním a mají původní kostěný potah. Pedál je rovnoběžný, německého typu.

Manuály

Detail manuálů a rejstříkových manubrií.

Hlavní stroj

Pedálový stroj vzadu za hracím stolem.Cínové píšťaly v prospektech mají charakteristické zdobení. Hlavní stroj je cca 2 m za hracím stolem, pedálový stroj pak stojí vzadu za ním.Dřevěné píšťaly krytého Subbasu 16' stojí volně mezi skříněmi.

MěchyVzduchové hospodářství nástroje je poměrně rozsáhlé. V samostatné místnosti ve věži je zásobní měch s ventilátorem, na boční straně kůru pak soustava měchů se šlapadly. Vzduchovody k jednotlivým strojům pak vedou pod podlahou i volně ve výšce.

Tento památný barokní nástroj je pozoruhodný nejen svou historií a vynikajícím zvukem, ale také poměrně dobrým stavem, v jakém se dochoval přes více než dvě a půl století svého života. Pokud bude v budoucnu citlivě zrestaurován, bude dále ukázkou mistrovství a profesionality našich předků.


Chcete-li se pokochat zvukem těchto varhan, najdete jej na gramofonové nahrávce "České a moravské barokní varhany III.", vydal Supraphon pro gramofonový klub v roce 1977 (hraje prof. Reinberger).


Na dalších stránkách naleznete malou reportáž z průběhu stavby, popis, úvod a dispozici varhan v nedalekém farním kostele sv. Jakuba Většího v Brtnici.

©2005 - Ing. Petr Bernat.