(Rieger - Kloss OPUS 3700, 1997)

Varhany v koncertní síni Janáčkovy konzervatoře v Ostravě byly postaveny v roce 1997 jako opus 3700 krnovské firmy Rieger-Kloss Varhany. Jedná se o koncepčně i funkčně nejmodernější nástroj v Ostravě (varhany nedaleké Janáčkovy Filharmonie téže firmy jsou sice ještě o tři roky mladší, kvalitám tohoto nástroje se však ani nepřibližují viz samostatná stránka varhan JFO). V novinových článcích bývají s těmito varhanami často zaměňovány, i když podobnost je zde i pro naprostého laika minimální... Dispozice: |
I. Manuál, Hlavní stroj |
C-a3 |
III. Manuál, žaluziový stroj |
C-a3 | |||
| Montre | 8' | Bourdonflauta | 16' | |||
| Flute cheminée | 8' | Flute traversiere | 8' | |||
| Erzähler | 8' | Viola da gamba | 8' | |||
| Prestant | 4' | Vox celestis | 1-2x | 8' | ||
| Flute creuse | 4' | Prestant | 4' | |||
| Doublette | 2' | Flute octaviante | 4' | |||
| Forniture | 5-6x | 2 2/3' | Nazard | 2 2/3' | ||
| Cymballe | 3x | 2/3' | Quarte de nazard | 2' | ||
| Trompete | 8' | Tierce | 1 3/5' | |||
| Trompete en chamade | 8' | Ottavin | 1' | |||
| Cornet | 5x | 8' | Plein jeu | 4-5x | 1 1/3' | |
| Basson/Hautbois | 8' | |||||
| Voix humaine | 8' | |||||
| Clarion en chamade | 4' | |||||
II. Manuál, Positiv |
C-a3 | Cornet composée | 5x | 8' | ||
| Holz gedackt | 8' | Tremulant III | ||||
| Principal | 4' | |||||
| Koppel flöte | 4' |
Pedál |
C-f1 | |||
| Oktave | 4' | Bourdonbass | 16' | |||
| Quinte | 1 1/3' | Principalbass | 16' | |||
| Sesquialtera | 1-2x | 2 2/3' | Subbass | 16' | ||
| Septime | 11/7' | Bourdonbass | 16' | |||
| Akuta | 4x | 2/3' | Oktavbass | 8' | ||
| Holz dulcian | 16' | Portunal | 8' | |||
| Cromorne | 8' | Bourdonbass | 8' | |||
| Geigen regal | 8' | Schwiegel | 4' | |||
| Tremulant II | Pommer | 4' | ||||
| Mixtura | 6x | 2 2/3' | ||||
| Bombarde | 16' | |||||
| Trompette | 8' | |||||
| elektrické spojky | II/I, III/I, III/I-16', III/II | |||||
| I/P, II/P, III/P | ||||||
Janáčkova konzervatoř vznikla roku 1957 povýšením
bývalé Vyšší hudebně pedagogické školy, jejíž tradice sahají až do roku
1890. Roku 1996 se přestěhovala do nového areálu, vzniklého rekonstrukcí
a přístavbou historické školní budovy obchodní akademie. Stavba budovy
počala ještě za minulého režimu, mnohé její prostory proto mají zajímavou
a pohnutou historii, i koncertní sál s varhanami se do projektu podařilo
protlačit jeho tvůrcům jen proto, že jej skryli pod označení "tělocvična"...Kdo
nepamatuje politickou situaci v Ostravě na konci osmdesátých let, nepochopí... |

Varhany jsou v koncertním sále umístěny na levém boku, částečně vedle pódia a orchestřiště, které je možné uzavřít posuvnou přepážkou, částečně vedle sedadel hlediště pro diváky. Nevýhodou jsou poměrně strmě stoupající řady sedadel v sále, posluchači v jeho zadní polovině tak sedí nad úrovní píšťal. Velmi důležitým prvkem, rozhodujícím o kvalitách každých varhan je jejich přizpůsobení prostoru, ve kterém jsou postaveny. Zasadit do něj nástroj tak, aby po výtvarné a především zvukové stránce zapadl do koncertního sálu je proces, který má mnoho úskalí a ne vždy se jej stavitelům podaří zvládnout (viz opět varhany JFO). Varhany v konzervatoři však splňují i ty nejnáročnější výtvarné i umělecké požadavky na vysoké úrovni. |
Nástroj
je vestavěn ve skříni s prospektem členěným samostatně zaskříňovanými
skupinami principálových píšťal. Prospektu vévodí vystupující ležaté ozvučny
Trompet, ve spodní části pozitivu pak zaujmou opět naležato umístěné píšťaly
Clarionu. Vzdušnice (zásuvkové s elektricky ovládanými zásuvkami) jednotlivých
strojů jsou umístěny částečně nad sebou, částečně vedle sebe. Pozitiv
je situován excentricky v pravé polovině prospektu nad mechanickým hracím
stolem. Vzdušnice pedálového stroje je v zadní části nástroje (téměř po
celé jeho šířce, je tak eliminováno nepříznivé umístění píšťal vůči posluchačům
a možné problémy, plynoucí ze zpoždění zvuku). Konstrukce skříně žaluziového
stroje s lamelami otevíranými do stran i nahoru a tvarová úprava jejich
profilu zabezpečují plynulé řízení síly zvuku (bez nepříjemné skokové
změny v okamžiku úplného zavření či počátku otevření lamel a bez lokálních
výkyvů, vzniklých odrazem zvuku na natočené ploše lamel). Žaluzie prvního
manuálu pak uzavírají téměř celou plochu prospektu (jsou umístěny hned
za prospektovými píšťalami) a umožňují výraznou změnu dynamiky celého
nástroje při zachování zvukové barevnosti. |
Mechanický hrací stůl a jeho umístění pod prospektem.. |
Nástroj je vybaven dvojicí hracích stolů. V pravé
spodní části skříně je mechanický stůl, druhý je pohyblivý, elektrický,
připojený kabelem a umístitelný kdekoliv v rámci pódia sálu. Součástí
hracích stolů je elektronika registrace (počítačové volné kombinace),
ovládaná pomocí tlačítek pod manuály nebo pistony nad prahem pedálu. Nad
manuály jsou světelné ukazatele (stupnice) natočení válce crescenda a
polohy žaluzií, napravo pak displej s číslem navolené kombinace. Programování
kombinací je možné pomocí Setzer sklopek (u pohyblivého stolu) či rejstříkových
manubrií (s magnetickým ovládáním) u mechanického stolu. Hrací traktura
je mechanická (s elektromagnetickým ovládáním od druhého stolu ve vzdušnici),
spojky všechny elektrické. |
Detail manubrií na hracím stole.

Elektrický (pohyblivý) hrací stůl.

Detail kabelů připojení hracího stolu.
"Setzer" sklopky a tlačítka volných kombinací na hracím stole. |
Varhany v koncertní síni Janáčkovy konzervatoře
představují moderní, řemeslně i umělecky na vysoké úrovni zpracovaný
nástroj. I přes nepříznivé umístění a omezení, plynoucí z dispozice
a architektonického řešení sálu poskytují posluchačům výborný požitek
z poslechu a hráčům pohodu při hře. |