Varhany v koncertním sále Janáčkovy konzervatoře Ostrava


(Rieger - Kloss OPUS 3700, 1997)

Varhany v koncertním sále Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Foto: BRT

Varhany v koncertní síni Janáčkovy konzervatoře v Ostravě byly postaveny v roce 1997 jako opus 3700 krnovské firmy Rieger-Kloss Varhany. Jedná se o koncepčně i funkčně nejmodernější nástroj v Ostravě (varhany nedaleké Janáčkovy Filharmonie téže firmy jsou sice ještě o tři roky mladší, kvalitám tohoto nástroje se však ani nepřibližují viz samostatná stránka varhan JFO). V novinových článcích bývají s těmito varhanami často zaměňovány, i když podobnost je zde i pro naprostého laika minimální...

Dispozice:

I. Manuál, Hlavní stroj

C-a3

III. Manuál, žaluziový stroj

C-a3
Montre 8' Bourdonflauta 16'
Flute cheminée 8' Flute traversiere 8'
Erzähler 8' Viola da gamba 8'
Prestant 4' Vox celestis 1-2x 8'
Flute creuse 4' Prestant 4'
Doublette 2' Flute octaviante 4'
Forniture 5-6x 2 2/3' Nazard 2 2/3'
Cymballe 3x 2/3' Quarte de nazard 2'
Trompete 8' Tierce 1 3/5'
Trompete en chamade 8' Ottavin 1'
Cornet 5x 8' Plein jeu 4-5x 1 1/3'
Basson/Hautbois 8'
Voix humaine 8'
Clarion en chamade 4'

II. Manuál, Positiv

C-a3 Cornet composée 5x 8'
Holz gedackt 8' Tremulant III
Principal 4'
Koppel flöte 4'

Pedál

C-f1
Oktave 4' Bourdonbass 16'
Quinte 1 1/3' Principalbass 16'
Sesquialtera 1-2x 2 2/3' Subbass 16'
Septime 11/7' Bourdonbass 16'
Akuta 4x 2/3' Oktavbass 8'
Holz dulcian 16' Portunal 8'
Cromorne 8' Bourdonbass 8'
Geigen regal 8' Schwiegel 4'
Tremulant II Pommer 4'
Mixtura 6x 2 2/3'
Bombarde 16'
Trompette 8'
elektrické spojky II/I, III/I, III/I-16', III/II
I/P, II/P, III/P

 

Janáčkova konzervatoř vznikla roku 1957 povýšením bývalé Vyšší hudebně pedagogické školy, jejíž tradice sahají až do roku 1890. Roku 1996 se přestěhovala do nového areálu, vzniklého rekonstrukcí a přístavbou historické školní budovy obchodní akademie. Stavba budovy počala ještě za minulého režimu, mnohé její prostory proto mají zajímavou a pohnutou historii, i koncertní sál s varhanami se do projektu podařilo protlačit jeho tvůrcům jen proto, že jej skryli pod označení "tělocvična"...Kdo nepamatuje politickou situaci v Ostravě na konci osmdesátých let, nepochopí...

Prospekt varhan, umístění nástroje v levé části sálu. Foto: BRT

Varhany jsou v koncertním sále umístěny na levém boku, částečně vedle pódia a orchestřiště, které je možné uzavřít posuvnou přepážkou, částečně vedle sedadel hlediště pro diváky. Nevýhodou jsou poměrně strmě stoupající řady sedadel v sále, posluchači v jeho zadní polovině tak sedí nad úrovní píšťal.

Velmi důležitým prvkem, rozhodujícím o kvalitách každých varhan je jejich přizpůsobení prostoru, ve kterém jsou postaveny. Zasadit do něj nástroj tak, aby po výtvarné a především zvukové stránce zapadl do koncertního sálu je proces, který má mnoho úskalí a ne vždy se jej stavitelům podaří zvládnout (viz opět varhany JFO). Varhany v konzervatoři však splňují i ty nejnáročnější výtvarné i umělecké požadavky na vysoké úrovni.

Prospekt, ležaté trompety, píšťaly Clarionu ve spodní části pozitivu. Foto: BRTNástroj je vestavěn ve skříni s prospektem členěným samostatně zaskříňovanými skupinami principálových píšťal. Prospektu vévodí vystupující ležaté ozvučny Trompet, ve spodní části pozitivu pak zaujmou opět naležato umístěné píšťaly Clarionu. Vzdušnice (zásuvkové s elektricky ovládanými zásuvkami) jednotlivých strojů jsou umístěny částečně nad sebou, částečně vedle sebe. Pozitiv je situován excentricky v pravé polovině prospektu nad mechanickým hracím stolem. Vzdušnice pedálového stroje je v zadní části nástroje (téměř po celé jeho šířce, je tak eliminováno nepříznivé umístění píšťal vůči posluchačům a možné problémy, plynoucí ze zpoždění zvuku). Konstrukce skříně žaluziového stroje s lamelami otevíranými do stran i nahoru a tvarová úprava jejich profilu zabezpečují plynulé řízení síly zvuku (bez nepříjemné skokové změny v okamžiku úplného zavření či počátku otevření lamel a bez lokálních výkyvů, vzniklých odrazem zvuku na natočené ploše lamel). Žaluzie prvního manuálu pak uzavírají téměř celou plochu prospektu (jsou umístěny hned za prospektovými píšťalami) a umožňují výraznou změnu dynamiky celého nástroje při zachování zvukové barevnosti.

Mechanický hrací stůl ve skříni nástroje. Foto: BRT  Umístění mechanického stolu ve skříni nástroje. Foto: BRT

Mechanický hrací stůl a jeho umístění pod prospektem..

 

Nástroj je vybaven dvojicí hracích stolů. V pravé spodní části skříně je mechanický stůl, druhý je pohyblivý, elektrický, připojený kabelem a umístitelný kdekoliv v rámci pódia sálu. Součástí hracích stolů je elektronika registrace (počítačové volné kombinace), ovládaná pomocí tlačítek pod manuály nebo pistony nad prahem pedálu. Nad manuály jsou světelné ukazatele (stupnice) natočení válce crescenda a polohy žaluzií, napravo pak displej s číslem navolené kombinace. Programování kombinací je možné pomocí Setzer sklopek (u pohyblivého stolu) či rejstříkových manubrií (s magnetickým ovládáním) u mechanického stolu. Hrací traktura je mechanická (s elektromagnetickým ovládáním od druhého stolu ve vzdušnici), spojky všechny elektrické.

Detail manubrií na mechanickém hracím stole. Foto: BRT

Detail manubrií na hracím stole.

Elektrický, pohyblivý  hrací stůl. Foto: BRT

Elektrický (pohyblivý) hrací stůl.

Detail připojení hracího stolu kabelem). Foto: BRT

Detail kabelů připojení hracího stolu.

Setzer sklopky Tlačítka kombinací pod prvním manuálem.

"Setzer" sklopky a tlačítka volných kombinací na hracím stole.

 

Varhany v koncertní síni Janáčkovy konzervatoře představují moderní, řemeslně i umělecky na vysoké úrovni zpracovaný nástroj. I přes nepříznivé umístění a omezení, plynoucí z dispozice a architektonického řešení sálu poskytují posluchačům výborný požitek z poslechu a hráčům pohodu při hře.