Filharmonie získala nové koncertní varhany

O s t r a v a - Janáčkova filharmonie Ostrava získala pro svou koncertní činnost nové čtyřmanuálové varhany z dílny firmy Rieger-Kloss Varhany Krnov, které byly již v roce 1980 instalovány v pražském Paláci kultury. Technici krnovské společnosti jeden z největších nástrojů v kraji v těchto dnech znovu instalují, tentokrát však v koncertním sále Domu kultury Vítkovice v Ostravě. "Bude to první čtyřmanuálový nástroj v Ostravě, na kterém budeme moci slyšet všechny hudební styly od Bacha až do dneška," vzpomenul profesor Aleš Rybka, který stavbu varhan v Domě kultury konzultoval s firmou Rieger-Kloss a během svého života stál u zrodu dvaceti sedmi varhan. "Zvláštnosti tohoto nástroje jsou třeba v pedálu. Dva rejstříky tu mají délku třicet dva stop, takže budou znít o oktávu níž než běžné varhany," uvedl. Největší píšťaly měří osm a půl metru a nejmenší zase pět milimetrů.

TECHNICI NAINSTALOVALI ZATÍM PĚT REJSTŘÍKŮ

"V této chvíli máme nainstalováno zatím pět rejstříků," uvedl jeden z pracovníků firmy Rieger-Kloss v Krnově. Nástroj má nyní postavenou konstrukci, je umístěn do levého předního rohu sálu poblíž podia. Technici nainstalovali nejen velké, osm a půl metrů dlouhé píšťaly ze zinku, ale také velké píšťaly ze dřeva nebo i vzácného mahagonu. Umístili i motor, kterým bude vháněn vzduch do píšťal.

VARHANY BY MĚLY PATŘIT K NEJLEPŠÍM "

Co do kvality jsou tyto varhany srovnatelné s nástrojem na Janáčkově konzervatoři," prohlašuje ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Hališka. Varhany nabídnou celkem šedesát osm rejstříků a budou prý patřit k nejlepším v širokém okolí. "Bude to nejnoblesnější nástroj v Ostravě," doufá profesor Aleš Rybka. Součástí instalace nástroje, který má vážit 18,6 tuny a bude rozmístěn na čtyřiceti metrech čtverečních, bude i pohyblivý hrací stůl na podiu sálu. "V Praze byl u nástroje také mechanický hrací stůl, v Ostravě bude pouze pohyblivý. Hráč má tak výhodu lepšího zvukového obrazu varhan," říká Hališka. Technici budou muset umístit na pojízdný hrací stůl i brzdy. "Je to nutné, aby se nástroj nepohyboval během hry," dodává varhaník Rybka, který spolupracoval na těchto varhanách už před dvaceti lety, a to společně s konstruktérem Zdeňkem Světlíkem. Ten i po dvaceti letech staví opět stejný nástroj, který však bude mít celkem pět a půl tisíc píšťal, tedy o dva tisíce méně než původní varhany v Praze.

NÁSTROJ ZAKOUPILI Z PALÁCE LEVNĚ

Na zvuku nástroje z pražského Paláce kultury se ve své době v roce 1980 podíleli nejlepší varhaníci doby. "Ostrava získala nástroj za velmi přijatelnou cenu. Dnes by nový nástroj stál přes třicet milionů korun," uvedl Hališka. Cena nástroje přišla na pět milionů a osm set tisíc korun a celkem se za nástroj, rekonstrukci a znovupostavení varhan zaplatí třináct milionů a osm set tisíc korun. Demontáž nástroje z pražského Paláce kultury, kde se po většinu jeho existence kvůli akustice vůbec nehrálo, započala už v lednu, přestože nebylo ještě jisté, jestli se nástroj skutečně bude do Ostravy stěhovat. "I když nebylo nic zřejmé, Rieger-Kloss nástroj v pražském Paláci kultury rozebral a přemístil do Krnova. Definitivní slovo padlo na květnovém zasedání městského zastupitelstva v Ostravě," vzpomenul ředitel Jan Hališka. Varhany jsou sice staršího data, budou mít však úplně novou podobu. "Museli jsme vyhotovit i nové deskové složení," dodal Hališka. Technici s umísťováním velkých píšťal do nové konstrukce varhan mají skončit do dvou týdnů. Pak už ke slovu přijde intonér Jan Kostera. "Bude to velice důležitá fáze, ve které se bude rozhodovat, jestli jednotlivé rejstříky varhan zeslabit nebo zesílit. Intonér musí vytáhnout ze zvuku nástroje maximální kvalitu," přípomíná Aleš Rybka.

ŘÍJEN NABÍDNE PRVNÍ KONCERT

Varhany prověří poprvé koncert 20. října, na kterém zazní Taras Bulba Leoše Janáčka a Varhanní koncert Georga Friedricha Händela, tři dny po příjezdů filharmoniků z turné po Japonsku. "Mezi dvěma skladbami představíme varhany i sólově," podotkl Hališka, který přizval k vystoupení také mladé hudebníky Alenu Čechovou a Petra Čecha.

VARHANY BY MĚLY MÍT DOBRÝ ZVUK

Ředitel filharmonie se neobává, že varhany nebudou v sále dobře slyšet. "Posluchač nesedí v úrovni zvuku píšťal tak jako v sále Janáčkovy konzervatoře. Výchozí zvuk je v podstatě výš než posluchač," říká. Zvuku varhan by měl napomoci i strop koncertního sálu, který byl už v loňském roce vybaven dobrými odrazovými vlastnostmi.

JIŘÍ MACHÁČEK

Převzato z regionálního vydání MFD 08/2000

Zpět